Mikado - Kenniscentrum interculturele zorg  
 
   home       over mikado       activiteiten       publicaties       nieuws       agenda       abonnement       inloggen      English  
 
 

In het veld
   reageer      printversie  

Soep met liefde - een beproefd recept uit Rotterdam

Een aantal enthousiaste vrouwen, een vleugje depressiepreventie, een scheutje openstaan voor andere culturen én – niet te vergeten – een soeplepel liefde. Het zijn de hoofdingrediënten voor een project ter preventie van depressiviteit onder allochtone vrouwen in Rotterdam: 'Soep met liefde'. Mikado sprak met de chef-kok - projectleider Jeltje Kramer van Context GGZ Preventie, onderdeel van de Parnassia Bavo Groep.

'Soep met liefde' is een innovatieve methodiek, gericht op preventie van depressiviteit door middel van doelgroepparticipatie. Het 'recept' werd in augustus 2007, ondersteund door subsidie van ZonMw, in projectvorm gegoten en werd onlangs voor het laatst in huidige vorm opgediend. 'Soep met liefde' is winnaar van de STOEL Samenwerkingsprijs 2009 .

Doelgroepparticipatie
Al een aantal jaren zet Context GGZ Preventie actief in op het bereiken van allochtone vrouwen in Rotterdamse wijken. Ook al vóórdat het project 'Soep met liefde' van start ging. "Depressiviteitspreventie blijkt het meest succesvol als we de doelgroep actief laten meedenken en meehelpen met het uitrollen van activiteiten," legt Jeltje Kramer uit. Daarnaast betekent het dat 'high potentials' uit de doelgroep worden geselecteerd die vervolgens een opleiding krijgen, bijvoorbeeld tot sporttrainer. Op die manier worden zij empowerd. Een deelneemster verwoordde het zo: "integreren is iets leren, participeren is er ook iets mee doen in de samenleving."

In de Rotterdamse Afrikaanderwijk is 'Soep met liefde' vooral op Turkse vrouwen gericht, hoewel ook andere vrouwen van harte welkom zijn. In Lombardijen is de samenstelling wat gevarieerder en komen naast Turkse en Marokkaanse onder andere ook Pakistaanse, Surinaamse, Antilliaanse en Kaapverdiaanse vrouwen naar de bijeenkomsten.

Organisatie
Het projectteam wordt, naast projectleider Jeltje Kramer, gevormd door Marjan Jongsma, die de communicatie en PR verzorgt, een onderzoeker, adviseur Cor Hoffer en drie medewerkers die de wijken ingaan. De doelgroep wordt bij de organisatie betrokken via twee klankbordgroepen, één in de Afrikaanderwijk en één in Lombardijen. Kramer: "Voor deze klankbordgroepen worden allochtone vrouwen uit de wijk geworven. Maar ook professionals die met vrouwen uit de doelgroep in contact staan, zoals sociaal cultureel werkers, taaldocentes, fysiotherapeuten en maatschappelijk werkers."

De doelgroep bereiken
"We hanteren de persoonlijke aanpak," zegt Kramer. "Meestal benaderen we sleutelfiguren in de wijken. Dat kunnen professionals zijn, of vrijwilligers bij allochtone organisaties. Ook sluiten we bij bestaande activiteiten aan. We gaan ervan uit dat psychische klachten in onze doelgroep vaak nog in een taboesfeer hangen. Omdat termen als GGZ en Riagg mensen kunnen afschrikken, proberen we die tijdens een eerste contact niet te noemen. In plaats daarvan maken we een 'omtrekkende beweging': we praten bijvoorbeeld over stress en welke manieren er zijn om die te verminderen."

Onder de activiteiten – plaatselijk bekend als 'Viva Lombardijen!' en 'Viva Afrikaanderwijk!' - die Context organiseerde waren een informatiemarkt in een kerk, een moederdagactiviteit en het suikerfeest. Een paar maal per jaar wordt er een nieuwsbrief in beide wijken verspreid met informatie over deze activiteiten. De meest onzichtbare doelgroep, de doelgroep 'achter de voordeur', bereikt 'Soep met liefde' echter vooral bij de vrouwen thuis. "Dat is de kracht van de huiskamerbijeenkomsten," zegt Kramer.

Huiskamerbijeenkomsten
In de klankbordgroepen werd overlegd wat de beste manier is om vrouwen bij elkaar te laten komen en hen te informeren over geestelijke gezondheid. Het antwoord was: probeer vrouwen via hun eigen netwerk en in een vertrouwde omgeving te bereiken. Zo werd er gestart met de interventie 'InHuis', oftewel huiskamerbijeenkomsten. "Op die manier bereiken we vrouwen die veel thuis zijn en nog weinig contacten buiten de deur hebben," vertelt Kramer. Een gastvrouw biedt haar eigen huiskamer aan en nodigt vrouwen uit haar netwerk, familie of kenniskring uit voor een aantal bijeenkomsten. "Vrouwen uit huis trekken en gezonder maken" en "vrouwen leren hoe je sterk op je benen kunt staan", zo formuleerden de deelnemers het doel van de bijeenkomsten.

Vrouw zijn
Tijdens de huiskamerbijeenkomsten wordt plezier met leren gecombineerd. Naast een korte voorlichting door een medewerker van Context over een gezondheidsthema wisselen de vrouwen ervaringen uit, stellen elkaar en de medewerker vragen en doen ze ontspanningsoefeningen. De onderwerpen hebben te maken met de GGZ en worden vanuit het 'vrouw zijn' benaderd: zorg voor gezin en familie, opvoeding, stress, gezond leven en positief denken. "Er heerst altijd een leuke en ontspannen sfeer en de reacties van de vrouwen zijn bijzonder positief", aldus kramer.

Preventie van depressiviteit
"Door 'Soep met liefde' is ons bereik in de wijken veel groter geworden. Veel meer vrouwen raken door de activiteiten – hetzij direct of viavia - bekend met de GGZ, waardoor de zorg toegankelijker voor hen wordt. Daarnaast zorgen de activiteiten ervoor dat vrouwen die normaal weinig naar buiten gaan nu andere vrouwen ontmoeten en uit hun isolement komen." Vooral voor vrouwen met lichte psychische klachten opent de werkwijze van Context de deuren naar de GGZ. "Voor hen is er een ruim programma-aanbod, zoals ontspanning, assertiviteitstraining of een bewegingstraining gecombineerd met psycho-educatie."

Kanttekening
Ondanks het succes van de klankbordgroepen, plaatst de projectleider wel een kanttekening bij de opzet ervan waarbij zowel professionals als participanten deelnemen. Kramer: "We hebben gemerkt dat sommige professionals het eigenlijk te druk hadden en in de knel kwamen met hun overige werkzaamheden. Maar ook merkten we dat de vrouwen door de aanwezigheid van professionele hulpverleners soms wat verlegen werden. Ze vonden het zodoende soms lastig om ook het woord te nemen."

Vervolg
Dit najaar is het project, in de huidige vorm en met de subsidie van ZonMw, ten einde gekomen. Wat blijft, is een beproefd recept voor doelgroepparticipatie dat naar méér smaakt. "We gaan zeker door met de activiteiten in de wijken en de huiskamerbijeenkomsten en profiteren daarbij van de opgebouwde contacten. We hebben een tot nu toe onzichtbare doelgroep bereikt, taboes bespreekbaar gemaakt en ervoor gezorgd dat in beide richtingen – van GGZ naar doelgroep én omgekeerd – veel informatie is uitgewisseld."

Momenteel is Context bezig een handreiking te ontwikkelen die op papier wordt uitgegeven en in 2010 ook digitaal beschikbaar zal zijn. Kramer: "Daarnaast zijn we begonnen met het opzetten van een mannelijk equivalent van 'Soep met liefde', een project gericht op 'mannenempowerment' in de deelgemeente Feijenoord."

Jeltje Kramer verzorgt een workshop op het congres Karavanserai aan de Maas van 26 november a.s. in Rotterdam.

Bron: Jeltje Kramer, Context, MikadoPublicatiedatum: 13 november 2009 10:46 uur


Meer informatie:
  • J.Kramer@context-ggzpreventie.nl



Reageren
Wilt u uw mening, ideeën of reactie kwijt, dan kunt u nevenstaande formulier invullen. Uw reactie verschijnt direct zichtbaar op de website. Wilt u dit niet? Stuur uw reactie dan per .
 
naam

e-mail adres

(organisatie)
  reactie
 


 


Informatie voor abonnees van mikadonet.nl
Idiomes: 'We zoeken andere ingangen voor mensen die anders de boot missen.'
Interculturele relaties en gezinnen in de zorg- en hulpverlening
‘Je kunt heel goed communiceren zonder taal’
‘Ik hoop dat het normaler wordt om over opvoeding te praten’



'Ze moeten maar Nederlands leren'.
Mariëtte Hoogsteder.
 lees verder....



Geachte mevrouw de minister,
Tim Ruitenga.
 lees verder....



Waarom de vertellers moeder belde
Door: McGregor Spalburg .
 lees verder....



Een maïskolfje
door Amaryllis Sprock.
 lees verder....




 Zie ook het archief





Glenn Helberg
'Goed luisteren begint bij de ander even veel waard vinden'.
 lees verder....
 
 
Niets uit deze uitgave mag worden overgenomen zonder toestemming van Mikado.